Při mimořádných událostech, zejména většího rozsahu, může dojít dříve či později ke zhoršení bezpečnostní situace v obce, v krajním případě i ke zhroucení dosud fungujícího státu, zhroucení struktur řízení a zásobování společnosti. Zavládne anarchie a bezvládí, které bude postupně nahrazováno vládou silnějšího. Začne chaos, teror a války gangů nebo chceme-li, klanů.
V první fázi může dojít k nahromadění velkého množství zoufalých, hladových a ohrožených lidí, kteří se ocitnou v těžké nouzi a bez pomoci, v konfliktu navíc bude také množství raněných, bez dostatečné péče. Z nich se vytvoří chaotické skupinky nebo dav, aby získali okamžité životní potřeby. Budou nepevné a vnitřně konfliktní.
Dále se z nich vyčlení organizované skupiny s pevnou hierarchií – ty budou mít největší šanci na získání životních potřeb a budou tvrdí, bezohlední a asi velmi krutí vůči všem okolo, aby prosadili svou dominanci a zastrašili protivníky. Budou ozbrojeni a budou mít polovojenskou organizaci.
Pro případy náhlého zhoršení bezpečnostní situace v obci, by každá obec měla mít vypracovánu koncepci (plán) zajištění bezpečnosti, veřejného pořádku, prevence kriminality a ochrany tzv. měkkých cílů (občanů), tj. koncepci CIVILNÍ BEZPEČNOSTI OBČANŮ, OBCÍ A MĚST (CIBOOM).
Koncepce CIBOOM je postavena na následujících pilířích:
- Ozbrojené složky státu (jako součást IZS), tj. zejména Policie ČR a Armáda ČR
- Policie ČR
- vymezení činnosti definuje zákon č. 273/2008 Sb., o Policii ČR
- řízení zajišťuje Policejní prezidium a Ministerstvo vnitra
- hlavním úkolem Policie ČR je zajištění vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku
- kromě jiného definuje (v §17) možnost spolupráce s ostatními právnickými
a fyzickými osobami v oblastech prevence kriminality, vzdělávacích aktivit na úseku vnitřního pořádku a bezpečnosti a jiné činnosti ve prospěch zajištění vnitřního pořádku a bezpečnosti
- Armáda ČR
- řízení zajišťuje Generální štáb a Ministerstvo obrany
- hlavním úkolem Armády ČR je zajištění obrany státu (vnější bezpečnosti), veřejného pořádku a bezpečnosti zejména při řešení krizových situací
v součinnosti s Policií ČR
- Policie ČR
- Bezpečnostní složky státu a další zařízení zřízené obcí
- Obecní (městská) policie
- zabezpečuje místní záležitosti veřejného pořádku v rámci působnosti obce, může jí svěřené úkoly plnit i na území jiné obce
- zřízení a činnost obecní policie pak upravuje zákon č. 553/1991 Sb.
- Zařízení civilní ochrany
- v souladu s Vyhláškou č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva
- umožňuje obci zapojení fyzických a právnických osob při zajištění veřejného pořádku a bezpečnosti v obci, zejména při řešení mimořádných událostí (např. při evakuaci osob nebo při pořadatelské činnosti u různých sportovních či společenských akcí)
- Obecní (městská) policie
- Smluvní či dobrovolné zapojení právnických a fyzických osob
- Soukromé bezpečnostní služby
- podnikatelské subjekty (právnické či fyzické osoby) zřízené dle ustanovení živnostenského zákona, tj. na základě vystavení koncesní listiny k zajištění ochrany majetku a osob – často sdružené do profesních spolků (např. Český klub bezpečnostních služeb)
- možnost pro obce smluvního využití služeb k zajištění ochrany majetku a osob v obci, ať už jednorázového či pravidelného charakteru
- Branně-bezpečnostní spolky
- neziskové organizace (zapsané spolky) sdružující fyzické či právnické osoby se zaměřením na preventivně-výchovnou činnost ale i pomoc při zajištění civilní bezpečnosti a ochranně měkkých cílů v obci
- Skupiny či jednotlivci z řad občanů (civilisté)
- zapojení dobrovolníků z řad veřejnosti (občanů), zejména držitelů zbrojních průkazů (v souladu se zákonem o zbraních a střelivu) a absolventů specializovaných kurzů a školení zaměřených na sebeobranu (včetně bojových sportů) a ochranu měkkých cílů
- finanční nebo materiální podpora (z rozpočtu obcí či krajů) školení, kurzů
a preventivních programů v oblasti bezpečnosti a ochrany měkkých cílů pro občany, zajišťovaných přímo obecními orgány nebo smluvními partnery
- Soukromé bezpečnostní služby
- Ochrana měkkých cílů
- Koncepce ochrany měkkých cílů
- zpracovaná Ministerstvem vnitra ČR pro období 2017-2020, na základě usnesení vlády č. 711 ze dne 27. 7. 2016 k Protiteroristickému balíčku
- shrnuje problematiku měkkých cílů, připravuje základy pro budování systému ochrany měkkých cílů v ČR a věnuje pozornost prevenci teroristických útoků
a jiných závažných násilných činů na místech s vysokou koncentrací obyvatelstva a nízkou úrovní zabezpečení (nákupní centra, místa sportovních utkání, významné dopravní uzly apod.)
- Preventivně-výchovná činnost
- dotační programy umožňující příjemcům dotací (obcím, krajům či právnickým osobám) realizovat projekty v oblastech prevence kriminality či ochrany měkkých cílů – např. dotační programy Ministerstva vnitra ČR
- Koncepce ochrany měkkých cílů
Základní rámec ochrany obyvatelstva, včetně civilní bezpečnosti, popisuje KONCEPCE OCHRANY OBYVATELSTVA do roku 2020 s výhledem do roku 2030
- ve formě usnesení Vlády ČR č. 805 ze dne 23. 10. 2013
- popisuje systém ochrany obyvatelstva v celé jeho šíři a komplexnosti
- jedním z hlavních aktérů ve zmíněné koncepci jsou obce, resp. jejich představitelé (starostové a obecní úřady), jejichž zákonnou povinností je zajistit ochranu obyvatelstva v celé její šíři
Integrovaný záchranný systém
Integrovaný záchranný systém, dle zákona č. 239/2000 Sb., o Integrovaném záchranném systému (IZS), představuje koordinovaný postup jeho složek při přípravě na mimořádné události a při provádění záchranných a likvidačních prací. Potřeba vzniku IZS vyplynula z každodenní činnosti záchranářů při odstraňování následků mimořádných nebo krizových situací a zejména z nutnosti organizování společné činnosti všech subjektů, které disponují potřebnými prostředky a jsou vybaveny nezbytnými kompetencemi. Personál a prostředky základních a ostatních složek IZS jsou za válečného stavu označeny mezinárodně platnými rozpoznávacími znaky pro zdravotnickou službu, duchovní personál
a civilní ochranu.
Základními složkami IZS jsou:
- Hasičský záchranný sbor ČR (HZS) a jednotky požární ochrany zařazené do plošného pokrytí kraje jednotkami požární ochrany
- poskytovatelé zdravotnické záchranné služby (ZZS)
- Policie ČR (PČR)
Základní složky IZS zajišťují nepřetržitou pohotovost pro příjem ohlášení vzniku mimořádné události, její vyhodnocení a neodkladný zásah v místě mimořádné události. Za tímto účelem rozmísťují své síly a prostředky po celém území ČR.
Ostatními složkami IZS jsou:
- vyčleněné síly a prostředky ozbrojených sil (Armáda ČR)
- ostatní ozbrojené bezpečnostní sbory (např. Vězeňská služba ČR, obecní policie)
- ostatní záchranné sbory (např. Báňská záchranná služba)
- orgány ochrany veřejného zdraví (hygienická služba)
- havarijní, pohotovostní, odborné a jiné služby (energetika, komunikační a informační systémy apod.)
- zařízení civilní ochrany (zřizovaná obcemi nebo právnickými a fyzickými osobami podle zákona o IZS)
- neziskové organizace a sdružení občanů (např. branně-bezpečnostní spolky), která lze využít k záchranným a likvidačním pracím (horská služba, vodní záchranná služba, spelologická záchranná služba, kynologové, Český červený kříž a další organizace)
- v době krizových stavů se stávají ostatními složkami IZS také poskytovatelé akutní lůžkové péče, kteří mají zřízen urgentní příjem
Ostatní složky IZS poskytují při záchranných a likvidačních pracích plánovanou pomoc na vyžádání na základě písemných dohod, které s nimi mohou uzavírat:
- jednotlivé základní složky IZS
- obecní úřady obcí s rozšířenou působností (ORP)
- krajské úřady
- Ministerstvo vnitra ČR
Úkoly orgánů kraje a obcí při zajištění ochrany obyvatelstva
Jedním z hlavních aktérů v koncepci ochrany obyvatelstva jsou obce, resp. jejich představitelé (starostové a orgány obce) resp. kraje (hejtman a orgány kraje), jejichž zákonnou povinností je zajistit ochranu obyvatelstva v celé její šíři.
Orgány kraje zajišťují přípravu na mimořádné události, provádění záchranných a likvidačních prací
a ochranu obyvatelstva. Úkoly krajského úřadu plní HZS kraje. Krajský úřad vykonává činnosti tak, aby byly přiměřené a svým obsahem a rozsahem odpovídaly účelu a podmínkám konkrétní mimořádné události.
Hejtman kraje:
- organizuje IZS na úrovni kraje
- koordinuje a kontroluje přípravu na mimořádné události prováděnou orgány kraje, územními správními úřady s krajskou působností a právnickými či fyzickými osobami
- koordinuje záchranné a likvidační práce při řešení mimořádné události vzniklé na území kraje, pokud přesahuje území jednoho správního obvodu ORP a velitel zásahu vyhlásil nejvyšší stupeň poplachu nebo jej o to požádal anebo jej o koordinaci požádal starosta ORP
- může pro koordinaci záchranných a likvidačních prací použít krizový štáb kraje zřízený podle krizového zákona
- je povinen při koordinaci záchranných a likvidačních prací předávat Ministerstvu vnitra zprávy o jejich průběhu prostřednictvím Operačního a informačního střediska IZS (OPIS)
- schvaluje havarijní plán kraje (HPK), vnější havarijní plán a poplachový plán IZS kraje
Obecní úřad ORP zajišťuje kromě úkolů obce připravenost správního obvodu obecního úřadu ORP na mimořádné události, provádění záchranných a likvidačních prací a ochranu obyvatelstva. Tyto úkoly za něj plní HZS kraje.
Starosta ORP:
- koordinuje záchranné a likvidační práce při řešení mimořádné události vzniklé ve správním obvodu obecního úřadu ORP, pokud jej o to velitel zásahu požádal
- ke koordinaci může starosta ORP použít krizový štáb své obce
- při koordinaci je povinen předávat Ministerstvu vnitra zprávy o jejich průběhu prostřednictvím OPIS.
- schvaluje vnější havarijní plán, pokud zóna havarijního plánování nepřesahuje správní obvod jedné ORP
Orgány obce zajišťují připravenost obce na mimořádné události a podílejí se na provádění záchranných a likvidačních prací a na ochraně obyvatelstva.
Obecní úřad:
- organizuje přípravu obce na mimořádné události
- podílí se na provádění záchranných a likvidačních prací s IZS
- zajišťuje varování, evakuaci a ukrytí osob před hrozícím nebezpečím (pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak)
- hospodaří s materiálem civilní ochrany
- poskytuje HZS kraje podklady a informace potřebné ke zpracování havarijního plánu kraje nebo vnějšího havarijního plánu
- podílí se na zajištění nouzového přežití obyvatelstva
- vede evidenci a provádí kontrolu staveb civilní ochrany nebo staveb dotčených požadavky civilní ochrany v obci
- k plnění úkolů ochrany obyvatelstva je oprávněn zřizovat zařízení civilní ochrany
Starosta obce:
- zajišťuje varování osob nacházejících se na území obce před hrozícím nebezpečím
- organizuje v dohodě s velitelem zásahu nebo se starostou ORP evakuaci osob z ohroženého území obce
- organizuje činnost obce v podmínkách nouzového přežití obyvatel obce
- je oprávněn vyzvat právnické a fyzické osoby k poskytnutí osobní nebo věcné pomoci
Jedním z úkolů obce (resp. Starosty) při ochraně obyvatelstva je zřízení krizového štábu obce, za který zodpovídá starosta a je jeho povinnosti v krizovém štábu mít SPECIALISTY A TECHNIKY OCHRANY OBYVATELSTVA pro řízení úkolů v důsledku mimořádných událostí a řízení záchranných a likvidačních prací.
Pro obec je potřeba mít, mimo hasičů, také evakuační skupiny, zásobovací, stravovací, pořádkové hlídky, obsluhy elektrocentrál, zdravotníků a mnoho dalších činností pro zajištění úkolů spojených s přípravou na mimořádné události a provádění záchranných a likvidačních prací v obci. Náklady spojené s činností všech těchto skupin i krizového štábu, tj. např. vybavení a odměny členů, jsou hrazeny z rozpočtu obce.
__________
- dab -
Při tvorbě tohoto příspěvku bylo využito následujících materiálů:
- Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2013 s výhledem do roku 2020, Ministerstvo vnitra ČR (Generální ředitelství HZS ČR), 2008, Praha
- Koncepce ochrany měkkých cílů pro roky 2017-2020, Ministerstvo vnitra ČR, 2017, Praha